8-letnia szkoŇāa powszechnńÖ, w kt√≥rej edukacja wczesnoszkolna bńôdzie w klasach I-IV oraz powr√≥t do 4-letniego liceum og√≥lnoksztaŇācńÖcego i 5-letniego technikum – takie zmiany zapowiedziaŇāa w poniedziaŇāek szefowa MEN Anna Zalewska. Reforma ma ruszyńá jesienińÖ 2017 r.
Minister edukacji Anna Zalewska podsumowaŇāa w Toruniu og√≥lnopolskńÖ debatńô „UczeŇĄ. Rodzic. Nauczyciel – Dobra zmiana” i przedstawiŇāa propozycje zmian systemu edukacji.
Celem reformy, jak m√≥wiŇāa, jest „wprowadzenie cyklicznoŇõci etap√≥w szkolnych”, m.in. przez wzmocnienie edukacji wczesnoszkolnej i powr√≥t do czteroletniego liceum og√≥lnoksztaŇācńÖcego.
Jak m√≥wiŇāa Zalewska, w klasach I-IV szkoŇāy powszechnej bńôdzie „poziom podstawowy”, zaŇõ w kasach V-VIII – „poziom gimnazjalny”. JednoczeŇõnie zapowiedziaŇāa, Ňľe w klasie IV pojawi sińô wprowadzenie do przedmiot√≥w, majńÖce zŇāagodzińá dotychczasowe bezpoŇõrednie przechodzenie z edukacji wczesnoszkolnej do nauczania przedmiotowego. PrzejŇõcie to ma zŇāagodzińá takŇľe to, Ňľe IV klasy majńÖ mieńá tego samego wychowawcńô, kt√≥rego miaŇāy przez trzy pierwsze lata szkoŇāy.
Nastńôpnie uczniowie bńôdńÖ mieli do wyboru czteroletnie liceum og√≥lnoksztaŇācńÖce, pińôcioletnie technikum lub dwustopniowńÖ szkoŇāńô branŇľowńÖ (kt√≥ra zastńÖpińá ma dzisiejsze szkoŇāy zawodowe).
Pierwszy rocznik, kt√≥ry zostanie objńôty reformńÖ to uczniowie, kt√≥rzy 1 wrzeŇõnia 2017 r. rozpocznńÖ naukńô w szkoŇāach powszechnych, czyli tegoroczne szeŇõciolatki oraz uczniowie, kt√≥rzy powinni w√≥wczas p√≥jŇõńá do I klas gimnazj√≥w (czyli ci, kt√≥rzy w minionym roku chodzili do klas V szk√≥Ňā podstawowych), trafińÖ oni do VII klas szk√≥Ňā powszechnych.
W ramach zapowiadanej przez MEN reformy szkolnictwa przewidziano trzyletni okres przejŇõciowy. W tym czasie klasy VII bńôdńÖ mogŇāy znajdowańá sińô albo w budynku gimnazjum, albo szkoŇāy podstawowej. Docelowo klasy I-IV i V-VIII majńÖ byńá poŇāńÖczone w jednńÖ szkoŇāńô. Uczniowie, kt√≥rzy jesienińÖ 2017 r. trafińÖ do I i VII klas szk√≥Ňā powszechnych, bńôdńÖ pierwszymi rocznikami, kt√≥re bńôdńÖ uczyńá sińô zgodnie z nowńÖ podstawa programowńÖ ksztaŇācenia og√≥lnego.
JednoczeŇõnie uczniowie pozostaŇāych rocznik√≥w bńôdńÖ koŇĄczyńá rozpoczńôty cykl nauczania w szkoŇāach podstawowych i gimnazjach. W efekcie w roku szkolnym 2019/2020 do lice√≥w, technik√≥w i szk√≥Ňā branŇľowych trafi podw√≥jny rocznik uczni√≥w.
Szefowa MEN tŇāumaczyŇāa, Ňľe od 2017 r. majńÖ pojawińá sińô dwa nowe roczniki: klasa I szkoŇāy powszechnej, kt√≥ra bńôdzie miaŇāa caŇākiem nowńÖ podstawńô programowńÖ przez 12 lat i klasa VII, kt√≥ra juŇľ nie bńôdzie klasńÖ aplikujńÖcńÖ do gimnazj√≥w. W okresie przejŇõciowym – jak m√≥wiŇāa Zalewska – jeŇõli uczniowie nie zmieszczńÖ sińô w szkole powszechnej, bńôdńÖ mogŇāy przyjńÖńá te klasy dotychczasowe gimnazja. „Po trzech latach bńôdńÖ to juŇľ szkoŇāy powszechne, klasa I-VIII, kt√≥ra bńôdzie mogŇāa realizowańá swoje zadania w jednym, dw√≥ch lub trzech budnynk√≥w” – m√≥wiŇāa, wyjaŇõniajńÖc, Ňľe chodzi o to, by nie marnujńÖc potencjaŇāu nauczycieli, nie marnowańá teŇľ budynk√≥w.
PodkreŇõliŇāa, Ňľe wygaszanie gimnazj√≥w ma przebiegańá tak, by rodzice i uczniowie tego procesu nie zauwaŇľyli.
WyjaŇõniŇāa, Ňľe w roku szkolnym 2019/2020 bńôdzie po raz pierwszy nowa rekrutacja do lice√≥w, spotkajńÖ sińô dwa roczniki – po VIII klasie szkoŇāy powszechnej i III gimnazjum. Jak m√≥wiŇāa, trwa dyskusja na temat egzamin√≥w i podkreŇõliŇāa, Ňľe nie ma jeszcze decyzji w tej sprawie.
„JesienińÖ musimy byńá gotowi z projektem ustawy, tym pierwszym – m√≥wińÖcym o ustroju szkolnym, po to, by dla kilku rocznik√≥w mieńá gotowńÖ podstawńô programowńÖ i podrńôczniki” – powiedziaŇāa Zalewska w poniedziaŇāek, podczas konferencji prasowej w Toruniu.
Szefowa MEN byŇāa pytana m.in. o koszty planowanej reformy. „Reforma jest tak zaplanowana, Ňľeby zmieŇõcińá sińô w pienińÖdzach, kt√≥re sńÖ. Przypominam, Ňľe mamy prawie 42 mld zŇā i dramatyczny niŇľ demograficzny. KaŇľdy minister finans√≥w powinien poprosińá o obniŇľenie tejŇľe subwencji oŇõwiatowej, ale wŇāaŇõnie pienińÖdze przytrzymujemy, Ňľeby mieńá (…) na zmiany” – powiedziaŇāa minister edukacji.
„Algorytm subwencji liczony jest matematycznie, a w mianowniku sńÖ uczniowie. JeŇõli spada ich liczba, to kwota na ucznia jest wińôksza. W zwińÖzku z tym zwalnia sińô miejsce na zagospodarowanie tego rodzaju zmian” – wyjaŇõniŇāa.
Pytana, co stanie sińô z infrastrukturńÖ likwidowanych gimnazj√≥w, Zalewska podkreŇõliŇāa, Ňľe nie jest to likwidacja, a wygaszanie. „Dobre kadry, dobre programy wychowawcze zwyczajnie sińô obronińÖ. Dobre budynki, na kt√≥re samorzńÖdowcy wzińôli kredyty, zostanńÖ” – zapewniŇāa, przypominajńÖc, Ňľe w cińÖgu trzech lat przejŇõciowych bńôdńÖ sińô mogŇāy tam uczyńá te klasy, kt√≥re nie zmieszczńÖ sińô w szkoŇāach powszechnych.
W 2017 r. majńÖ ruszyńá teŇľ pierwsze szkoŇāy branŇľowe. W liceach ‚Äď w okresie przejŇõciowym, czyli do pojawienia sińô w 2019 r. pierwszych absolwent√≥w szk√≥Ňā powszechnych – nauka bńôdzie prowadzona wedŇāug tzw. starej podstawy programowej, czyli tej, kt√≥ra obowińÖzywaŇāa przed 2012 r. Szefowa MEN zapewniŇāa, Ňľe nowy system edukacji ma doprowadzińá do tego, by mimo niŇľu demograficznego nie trzeba byŇāo zwalniańá nauczycieli. ‚ÄěBńôdzie kilka +kotwic+ w ustawie o ustroju szkolnym, kt√≥re absolutnie zabezpieczńÖ interesy nauczycieli‚ÄĚ ‚Äď podkreŇõliŇāa.
ZapowiedziaŇāa teŇľ, Ňľe w 2017 r. wszystkie szeŇõciolatki objńôte zostanńÖ subwencjńÖ oŇõwiatowńÖ.
Ňļr√≥dŇāo: gosc.pl